Вітальня




Робота з творчо обдарованими учнями 
в Республіці Білорусь   
  
    Кафедра має тісні зв'язки (є угода про співробітництво) з кафедрою фізики Гомельського державного університету ім. Франциска Скорини. Разом з нею та  кафедрою методики викладання фізики та інформатики Тираспільського державного університету (насправді цей університет розташований в Кишиневі) ми здійснюємо науково-методичне забезпечення масових позаурочних заходів для учнів (Всеукраїнський відкритий ТЮВіР,  Всеукраїнський конкурс юних дослідників та винахідників "Едісони ХХІ-го століття", ТЮФ, конкурси технічної творчості, конкурси радіоконструювання, конкурси з робототехніки та ін.).
     Хочеться окремо сказати про те, що в Республіці Білорусь конкурси технічної творчості були започатковані саме кафедрою фізики ГГУ ім. Франциска Скорини. А яка там лабораторія творчості! Де ще ви побачите зроблений зі стебел соняшника махольот, який займає всю плошу приміщення лабораторії і тому підвішений під самою стелею? А чи в багатьох університетах можна знайти лабораторію електроніки, яка давно вже є справжнім студентським клубом? Тут завжди людно після занять. Хтось  завершує роботу над модифікованим трансформатором Тесла, хтось монтує "всевидяче око", хтось просто ремонтує портал мобільного зв'язку (для непосвячених - таку справжню назву мають наші мобільники), а хтось консультується з серйозних питань електроніки у головної дійової особи даної лабораторії старшого викладача Яковцьова Ігоря Миколайовича. А допомагають йому працівники лабораторії Андрій Ковальов, його брат Євгеній Ковальов та ін. А де  ми ще можете зустрітись з таким, щоб викладач університету у вихідні дні запросив групу студентів до себе на дачу для того, щоб за якусь годину перетворити її в штаб змагань з відомого виду радіоспорту під назвою "Охота на лис"? Так, звичайно, мова йде про І. М. Яковцьова? Тут є про що не просто говорити, а й писати, писати для того, щоб про це знали інші люди, а ще з тією метою, щоб про таку корисну діяльність знали й наступні покоління...  
    Можна сказати, що робота університету з учнями проводиться круглий рік. Я, навіть, не берусь перераховувати всі проведені масові позаурочні заходи для творчо обдарованої молоді в цьому навчальному році. Ось декілька з них: Конкурс ТТ в Рогачові, Конкурс ТТ в Добруші, Конкурс  ТТ м. Гомеля, Обласний конкурс ТТ, ...  Але останньою подією був обласний конкурс з радіоконструювання. Нижче можна побачити інформацію про даний конкурс та його завдання. 
     Хотілось би, щоб ті люди, які будуть читати тексти цих документів, не так активно шукали в них граматичні та стилістичні помилки та не вказували на інші речі, які, по суті, не мають особливого відношення до даної справи. Помилки були, є і завжди будуть. Але в пам'яті залишаються не ті, хто відшукав ці помилки, а ті, хто зробив гарну справу (зробив винахід, відкриття, написав вірша, гарне оповідання, побачив цікаву проблему та склав на її основі задачу тощо). Хоча іноді мені здається, що є люди, які здатні бачити лише помилки (сучок в чужому оці). А чому? Тому, що самі не здатні щось гарне зробити... Але це був звичайний ліричний або ж психологічний відступ, що дозволяється в блозі... 

Областной конкурс по радиоконструированию РК-2017  
(электроника и робототехника) 

   На базе Гомельского областного центра технического творчества детей и молодежи (ГОЦТТДиМ) в пятницу, 24 февраля 2017 года, прошел очередной областной конкурс по радиоконструированию – (РК-2017).

   Традиционно  конкурс проводился в форме лично-командного первенства, в котором каждая команда представлена двумя конкурсантами двух возрастных групп – младшей ( М ) – возраст до 14 лет, и старшей ( С ).
Формат конкурса – две номинации – теоретический и практический туры, задания которых разрабатываются и готовятся для каждой возрастной группы отдельно, в соответствии с программой работы радиокружков.
Время для выполнения заданий каждого тура – два часа.
В теоретическом туре конкурсантам предлагаются 10 вопросов-задач, решения которых оцениваются из четырех баллов каждый.
В практическом туре конкурсантам  необходимо быстро и аккуратно собрать устройство на печатной плате и представить в работоспособном виде жюри, оценивающем работу по четырем критериям из 10 баллов каждый.

   Конкурс  РК-2017 проходил в форме личного первенства, в трех номинациях и двух возрастных группах.
   После торжественного открытия конкурса, в течение часа, 8 участников старшей группы  “С” решали задания теоретического тура, а 7 участников младшей группы  “М” выполняли задания практического тура.
В течение следующего часа группа “М” решала теоретические задачи, а группа  “С” работала практически.
    Задания теоретического тура, представленных в виде 10 вопросов/задач и  оцениваемых из 4 баллов каждый,  для каждой группы были разработаны старшими  преподавателями кафедры общей физики ГГУ им. Ф. Скорины  Александром Сергеевичем Побияха и Игорем Николаевичем Яковцовым (жюри), которые проверили решения участников и подвели итоги тура.  
    Задания практического тура, разработанные и обеспеченные руководителем радиокружка ГОЦТТДиМ, педагогом дополнительного образования  Еленой Георгиевной Мартыновой, требовали анализа схемы, проводной сборки и тестирования электронного устройства с учетом общего времени, и оцениваемых по 4 критериям из 10 баллов каждый.
   Третья номинация, введенная в программу конкурса в 2016 году, прошла очень зрелищно, в присутствии всех участников и их руководителей.
Ее содержание – это демонстрация и защита авторских разработок участников в виде BIAM- роботов, оцениваемых по 4 критериям (натурная демонстрация и комментарий, конструкция, дизайн, пояснительная документация) из 10 баллов каждый. Всего в номинации было представлено 9 конструкций с разными решениями и возможностями – 2 в группе “М” 
и 7 в группе “С”.
   На закрытии конкурса, победители и призеры по каждой номинации и в разных возрастных группах, а также по общим результатам выступления в конкурсе, были награждены дипломами и достойными призами.
   Среди них представители  ГОЦТТДиМ,  Мозыря,  Наровли, Рогачева. Калинкович,  Добруша.
Следует отметить высокую плотность результатов победителей (в баллах) в общем зачете – группа “С” : Серов Даниил-98, Буланов Дмитрий-97,  Лесницкий Александр-95,  группа “М” : Махов Никита- 90, Ожиганов Владислав- 87.
   Участники РК-2017 высоко оценили уровень заданий и общую организацию конкурса.

    Нижче приводяться завдання конкурсу. Їх можна скачати,







   
В гостях у Харківській гімназії №47

  Зараз ми пребуваємо в Харківській гімназії №47. Нехай мене вибачать господарі, якщо я не так назвав цей навчальний заклад, але серед молодих винахідників України (та й за її межами) всі знають його, як "Харків-47". І це вже більше десяти років. Учні цієї школи майже завжди є лідерами підсумкового заняття винахідницького руху - Всеукраїнського відкритого турніру юних винахідників і раціоналізаторів. Іноді перше місце вони віддають своїм друзям з Волині. Цікаве поєднання багаторічної дружби й суперництва. Одне іншому не заважає. Члени обох команд разом відпочивають, разом йдуть на Вал (вибачте, це було упродовж 16-ти років, коли турнір проводився в Чернігові, звідки почався цей винахідницький рух), до Київського супермаркету, що знаходиться за декілька зупинок метро від Українського фізико-математичного ліцею Київського національного університету, разом годують жабу та хом'яка (жива істота - завжди є "членом команди" харківчан), разом рахують, скільки кілометрів  пробігає рано вранці їх вчителька Ірина Миколаївна Соболєва (відомий марафонець), разом від'їзджають на Вокзал, де прощаються до зустрічі в наступному році (можливо вже в іншому складі команд "Харків-47" та "Хрестоносці").     
   На фотознімках показано позаурочні життя в ХГ-47. Для них важливим є не формальні знання, а компетенції людини, компетенції фахівця, чого не буває без розвинутих здібностей, зокрема творчих здібностей. Учні обговорюють знайдені ними розв'язання винахідницьких задач. Для обізнаних, - тут можна бобачити й відомі "черевички" для заряджання акумуляторів (разом з автором винаходу), і відкриті ояі молодших дітей, які, можливо, згодом також стануть винахідниками, а, можливо, художниками, поетами, композиторами або й просто гарними людьми. І, звернімо увагу, на обличчі будь-якої дитини нам не вдасться побачити відображення того, що це вони роблять під тиском, тобто вимушено. 
   Додам, що люмінесцентні кристали, які винайдені та виготовлені у тому ж Харкові,  використовуються в одному з чотирьох детекторів субелементарних частинок Великого Адронного Колайдеру (м.Женева). Фахівці з Харкова брали участь у монтуванні електронних пристроїв названого колайдеру.
   На одному  (останньому) знімку традиційне фотографування двох команд. І обов'язково у стані невагомості.  Проте, якщо розглянути знімок більш уважно, то  можна помітити зліва одну й "вагому" людину - це Їхнього наукового керівника - кандидата технічних наук Віталія Веніаміновича Калініна.






















Немає коментарів:

Дописати коментар